در نشستی با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران و معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران، آخرین وضعیت صنعت نمایشگاهی و راهبردهای توسعه این حوزه بررسی شد. اعضای این جلسه، بر تحقق طرحهای توسعهای، رفع موانع اجرایی و توجه به نوآوری در صنعت نمایشگاهی تاکید کردند.
در ابتدای جلسه، دکتر جلیلی، رئیس انجمن، با اشاره به طرح برندسازی نمایشگاههای مناطق مختلف کشور گفت: برندسازی نمایشگاهها بر اساس آمایش سرزمینی و ظرفیت و پتانسیل استانها طراحی شده که این طرح به همه مراکز نمایشگاهی ابلاغ گردیده و به یاری خدا در سال جاری کلیه مراکز، موضوعات نمایشگاهی مختص به خود یا همان برندهای نمایشگاهیشان را برگزار خواهند کرد و گزارش اقدامات انجامشده نیز از طریق انجمن جمعبندی و به سازمان توسعه تجارت ارسال خواهد شد. وی افزود:در خصوص طرح توسعه مراکز نمایشگاهی مجهز نیز، این طرح در استانهایی همچون اصفهان و یزد در حال انجام است و انشاءالله به مرور زمان تمام مراکز نمایشگاهی طرحهای توسعهای را بر اساس استاندادرهای جهانی انجام خواهند داد. وقوع جنگ تحمیلی دوازده روزهی رژیم کودککش صهیونیستی و آمریکای جنایتکار بر علیه ایران عزیزمان نیز اختلالاتی در حوزه نمایشگاهی ایجاد کرد که البته این مشکلات با همکاری و تعامل فیمابین در حال برطرف شدن هستند. وی به آغاز دوباره نمایشگاهها از اول مردادماه با کیفیت مطلوب در شهرهایی مثل شیراز، مشهد و اصفهان اشاره کرد و افزود نمایشگاه مبلمان اصفهان امسال از همیشه بهتر بود. وی در پایان، در خصوص مشکل سایتهای در حال ساخت، که مجوز برگزاری نمایشگاهایشان صادر نمیشود، از سازمان توسعه تجارت خواست در بازهی یک تا دوساله، تا زمان تکمیل ساختوساز، به این مراکز مجوز داده شود در همان مکان سابق خود به برگزاری نمایشگاه بپردازند.
در ادامه، دکتر مفیدی، رئیس هیات مدیره شرکت نمایشگاههای بینالمللی کاسپین (زنجان)، ضمن حمایت از برنامههای نوآورانه سازمان توسعه تجارت تأکید کرد که دیدگاههای جدید دکتر روشن یک نیاز اساسی برای نمایشگاههای کشور است. او گفت صنعت نمایشگاهی و بسیاری از حوزههای کشور همچنان رویکرد سنتی دارند و باید از مدیران فعلی سازمان، به عنوان فرصتهای ایجادشده برای اجرای ایدههای نو بهره برد.
دکتر طحانیان، نائب رئیس انجمن و مدیرعامل نمایشگاه اصفهان، با انتقاد از دخالت اتاقهای اصناف در حوزه نمایشگاهداری گفت: اتاقهای اصناف نه از نظر کمی و نه کیفی شرایط لازم برای برگزاری نمایشگاه را ندارند و مدیریت آنها باعث نارضایتی و تضعیف جایگاه نمایشگاهی استانها شده است. وی تأکید کرد: این نهادها حتی مجوز و صلاحیت قانونی لازم برای اجرای نمایشگاهها را ندارند.
دکتر روشن، معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران، پس از شنیدن نکات مطرحشده، ضمن اشاره به جلسهی برگزارشده به عنوان یک اتاق فکر برای صنعت نمایشگاهی کشور، اظهار کرد که توسعه صنعت نمایشگاهی باید بر پایه ارتباطات بینالملل، رسانه و فناوری اطلاعات باشد. وی تأکید کرد: باید برای واگذاری نمایشگاهها به مجریان، سازوکار شفاف ارائه داد و با تصریح بر اینکه مسیر توسعه تجارت، دسترسی آزاد به اطلاعات است، خاطرنشان کرد: رشد صنعت نمایشگاهی بدون توجه به محورهای نوین و استفاده از تجارب جهانی میسر نیست. وی افزود: باید در توسعه زیرساختها از سرمایهگذاریهای غیرضروری پرهیز کنیم و به جای تمرکز بر کالبد، به محتوا و مغزافزار نمایشگاهها بپردازیم. دکتر روشن همچنین به لزوم مدیریت بحران، ایجاد عناوین نمایشگاههای هوشمند و هیبریدی، و توسعه مبتنی بر ظرفیتهای واقعی اشاره کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان داشت: در مورد مراکزی که در حال ساختوساز هستند، من هم موافقم که این مراکز به مدت یک تا دو سال، تا زمان تکمیل ساختوساز سالنهای جدید، در مکان سابق به برگزاری نمایشگاه بپردازند. وی ابراز امیدواری کرد که موضوع تمدید مجوز این مراکز را تا رفع مشکل، پیگیری خواهد کرد.
معاون سازمان توسعه تجارت، در پایان، بر نقش راهبردی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران به عنوان بازوی اجرایی سازمان تأکید نمود و همچنین همکاری دولت، حمایت از نوآوری، شفافیت و توسعه متوازن صنعت نمایشگاهی کشور را یک ضرورت دانست. به گفته او، امسال شرکتهای بازرسی کیفیت برای ارزیابی نمایشگاهها با شاخصهای تخصصی فراخوان شدهاند و نظامنامه تحول صنعت نمایشگاهی با هدف شفافیت و توسعه تدوین شده است.
افزودن نظر جدید