به گزارش روابط عمومی انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران: به میزبانی این انجمن، کارگاه آموزشی مدیران مالی و اداری مراکز نمایشگاهی سراسر کشور، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴، با حضور مدیران امور مالی و اداری این مراکز و جمعی از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه در محل اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد. در این کارگاه، رحیم جلیلی رئیس انجمن، رضا نوری حسابرس کل دیوان محاسبات کشور، عباس برهانی مدرس و مشاور حوزه صنعت نمایشگاهی و سعید محمدی مدرس مالیاتی، سخنرانی و بر ارتقای دانش تخصصی نیروی انسانی، برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه، و نقش کلیدی آموزش در رشد پایدار صنعت نمایشگاهی تأکید نمودند.


آموزش تخصصی، راهبرد بلندمدت انجمن برای توسعه صنعت نمایشگاهی

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه تمام تلاش‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها در حد وسع انجام شده است، به تعامل سازنده‌ی بخش خصوصی و دولت برای رفع مشکلات اشاره و با بیان برنامه‌های مختلف انجمن تصریح کرد: در انجمن، علاوه بر این برنامه‌ها، همچنین ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی در مراکز نمایشگاهی ایران را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم و تاکنون سه گروه از مدیران این مراکز در کارگاه‌های آموزشی به میزبانی این انجمن شرکت کرده‌اند. وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صنعت نمایشگاهی کشور، حضور پیشکسوتان این صنعت در ایران را یک فرصت ارزشمند تلقی کرد و افزود: نیروی انسانی متخصص مراکز مختلف باید انسجام، وحدت و همگرایی نیز داشته باشند. وی به تلاش انجمن برای ایجاد این انسجام و شبکه‌سازی لازم از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی در سال گذشته، برای پرسنل روابط عمومی و امور اجرایی و امور نمایشگاهی برگزار و حاضران در این دوره‌های آموزشی از کیفیت آموزش‌ها و ایجاد شبکه‌های ارتباطی ابراز رضایت نمودند.

جلیلی با اشاره به تشکیل گروه‌های هماهنگی و اطلاع‌رسانی برای واحدهای مختلف مراکز نمایشگاهی در بستر فضای مجازی، خبر داد: بعد از هر دوره آموزشی یک انتخابات برگزار و پنج نفر به عنوان اعضای کارگروه راهبردی آن جایگاه شغلی انتخاب می‌شوند؛ برای این اعضا، احکامی از سوی انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران صادر و بعد از آن جلسات تخصصی با هدف رفع موانع و مشکلات تخصصی آن حوزه برگزار و موضوعات ضروری نیز به هیئت مدیره ارجاع می‌شود.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران همچنین با بیان اینکه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، به عنوان یک راهبرد بلندمدت، به مدیریت صحیح در هر حوزه‌ی تخصصی منتج می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه برای مراکز نمایشگاهی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و با این برنامه‌ریزی‌های خوب و همچنین رفع مشکلات از طریق تعامل با دولت، قطعاً جایگاه و سطح این مراکز ارتقا خواهد یافت.


اقدام متعالی انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در حوزه‌ی آموزش

در ادامه‌ی این نشست، عباس برهانی مدرس و مشاور حوزه صنعت نمایشگاهی، با بیان اینکه توسعه پایدار مبتنی بر آموزش است، اظهار کرد: قطعاً بدون آموزش نمی‌توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم؛ البته آموزش باید کاربردی و مؤثر باشد، بنابراین انتخاب درست اساتید، محتوا و مطالب از اهمیت بالایی برخودار است. وی با تأکید بر اینکه آموزش باید اثربخش باشد، ادامه داد: توجه به آموزش برای ایجاد توسعه پایدار در کشور باید به عنوان یک الزام از منظر توسعه‌ای مدنظر باشد.

این مدرس صنعت نمایشگاهی با یادآوری این نکته که صنعت نمایشگاهی چند ویژگی خاص مثل متمرکزسازی زمان و مکان را دارد، تشریح کرد: صنعت نمایشگاهی با چنین قابلیتی باید از نیروی انسانی با قابلیت بالا برخودار باشد تا فعالیت‌هایش به نحو مطلوب و اثربخش انجام شود. وی همچنین با تأکید بر اینکه نیروی انسانی باید آموزش‌های تخصصی دیده و با آموزش‌های نوین مدیریتی آشنا شود، افزود: مدیریت چابک لازمه‌ی صنعت نمایشگاهی است، بنابراین همه‌ی تکنیک‌ها و مدل‌های کاربردی این نوع مدیریت باید به نیروی انسانی این صنعت آموزش داده شود؛ در نهایت بعد از آموزش قطعاً تأثیرات این مدل‌ها را در رفتار همهی پرسنل می‌توان مشاهده کرد.

برهانی با اشاره به اینکه نیروی انسانی باید متمایز باشد، عنوان کرد: نه فقط برای یک استان، بلکه برای کل صنعت نمایشگاهی ایران، توسعه توسط نیروی انسانی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اگر به جذب درست نیروی انسانی، آموزش صحیح آنها و جانشین‌پروری بی‌توجهی شود، نه تنها صنعت نمایشگاه بلکه هر صنعتی فرومی‌پاشد. وی با بیان اینکه این اقدامات و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی از سوی انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران یک اقدام متعالی است که باید استمرار داشته باشد، افزود: اگر در دوره‌ی امروز انجمن، فقط یک مدل مدیریتی بهبود مستمر را هم در ذهن شرکت‌کنندگان جاری کرده باشیم، کار بزرگی انجام شده که با توجه به استقبال خوب حاضران دور از انتظار نیست.

این مشاور صنایع نمایشگاهی با اشاره به اینکه اولین حلقه‌ی توسعه منابع انسانی در هر مجموعه‌‌ای استخدام است، از سفارش‌پذیری در جذب درست نیروی انسانی در کشور و سلب اختیار مراکز انتقاد کرد و اظهار داشت: خوشبختانه مجموعه‌های تخصصی در کشور شکل گرفته که در حوزه‌ی ارزیابی و معرفی کارشناس و مدیر به شدت تخصصی و موفق عمل کرده‌اند؛ آنها مهارت‌های شخصی و فنی همه افراد را بررسی و بر اساس شاخص‌های مورد نیاز هر سازمان و نهادی نسبت به معرفی نیروی انسانی متخصص به آنها اقدام می‌کنند.

برهانی در پایان، یادآور شد: داشتن نیروی انسانی متخصص در هر مجموعه‌ای از استخدام شروع و به آموزش، جانشین‌پروری، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا، نگهداشت و ارتقای شغلی ختم می‌شود؛ این شاخص‌ها همه برای حلقه توسعه‌ی مدیریت منابع انسانی لازم است و حذف هر کدام باعث ساقط شدن تمام چرخه می‌شود.


نقش‌آفرینی انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در پویایی اقتصاد کشور

در این نشست، سعید محمدی، مدرس مالیاتی، به محتوای آموزش‌های ارائه‌شده در این کارگاه پرداخت و عنوان داشت: در این دوره در خصوص احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1404 با تمرکز بر اشخاص حقوقی آموزش داشتیم؛ در خصوص احکام و تکالیف موجود و اینکه اشخاص حقوقی چه اقداماتی را انجام داده و اصولاً هر کدام چه تکالیفی دارند. وی با اشاره به اینکه در این دوره نرخ‌های مالیاتی موجود برای حاضران تشریح شده، ادامه داد: همچنین معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی در سال 1404 نیز در این کارگاه ارائه شد؛ اینکه قانون‌گذار چه ظرفیت‌ها و مشوق‌هایی در قانون پیش‌بینی کرده و فعالان اقتصادی و مؤدیان مالیاتی چگونه امکان برخورداری از این مشوق‌ها را دارند.

این مدرس مالیاتی با اشاره به اینکه مخاطبان این دوره پرسنل امور اداری و مالی شرکت‌های نمایشگاهی از سراسر کشور بودند، تأکید کرد: قطعاً این آموزش‌ها خیلی مؤثر خواهد بود، چون تغییرات در قوانین مالیاتی بسیار وسیع و در عین حال غیرمتمرکز است و در حوزه‌های مختلف و قوانین مختلف حکم مالیاتی وجود دارد. وی با بیان به اینکه آموزش پرسنل مالی باعث می‌شود که سازمان خود را با مخاطرات مالیاتی مواجه نکند، ابراز داشت: با توجه به این وسعت قوانین، نیازمند آموزش مستمر در این حوزه هستیم؛ پرسنل مالی باید نسبت به مخاطرات مالی آگاهی داشته باشند تا آسیب‌های احتمالی را به حداقل ممکن رسانده و بتوانند به بهترین نحو به وظایف خود عمل کنند.

محمدی با بیان اینکه شرکت‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی در معرفی کالاها و خدمات می‌توانند مهم و اثرگذار باشند، خاطرنشان کرد: مراکز نمایشگاهی در حوزه‌ی کشف بازارهای جدید، معرفی محصولات کشور به سایر کشورها و حتی معرفی ظرفیت‌های هر استان به دیگر استان‌های کشور مؤثر هستند. وی در پایان یادآور شد: انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با این گونه فعالیت‌های تخصصی به پویایی اقتصاد کمک می‌کند؛ این اقدامات تخصصی در نهایت شرایط اقتصادی خوبی را برای کشور ایجاد نموده و بهره‌وری و اشتغالزایی نیز افزایش خواهد داد.


انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از ارکان توسعه کشور

در بخش دیگری از این نشست، رضا نوری، حسابرس کل دیوان محاسبات کشور، با بیش از 28 سال سابقه تدریس و کار حسابرسی در حوزه‌ی قوانین و مقررات مالی و اداری، اظهار داشت: قوانین و مقررات مالی و اداری که در برنامه هفتم پیشرفت بر آن تأکید شده، در قانون بودجه ۱۴۰۴ و به صورت کلی قوانین و مقرراتی که دانستن آن برای مدیران مالی و اداری ضروری است را در قالب یک بسته آموزشی تدوین کردیم تا از تخلفات احتمالی مدیران مربوطه جلوگیری کنیم.

حسابرس کل دیوان محاسبات کشور همچنین عنوان کرد: انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران یکی از ارکان توسعه کشور محسوب و تکالیفی در برنامه هفتم برای وزارت صمت به ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور پیش‌بینی شده است و در این دوره‌ی آموزشی سعی کردیم این تکالیف را یادآوری و به ایفای نقش در توسعه‌ی کشور بپردازیم.

پایان گزارش/