تهران، ۵ آبان ۱۴۰۴ - به گزارش روابطعمومی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، جلسه مشترک هیئتمدیره و دبیرکل انجمن با رئیس و معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روز دوشنبه پنجم آبانماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
در این نشست که در فضایی صمیمی و سازنده انجام گرفت، صمد حسنزاده، رئیس، و سیدجواد زمانی، معاون امور استانها و تشکلهای اتاق بازرگانی ایران، بههمراه رئیس، دبیرکل و اعضای هیئتمدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، درباره راهکارهای گسترش همکاریهای متقابل میان اتاق بازرگانی و انجمن نمایشگاهها و نیز پیگیری مصوبات و موضوعات مرتبط با توسعه صنعت نمایشگاهی کشور به گفتوگو پرداختند.
در ابتدای جلسه، رحیم جلیلی، رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، ضمن تشکر و قدردانی از میزبانی اتاق بازرگانی ایران، گزارش مبسوطی از وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور، و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل آن، به همراه عملکرد 18 ماهه انجمن ارائه داد.
رئیس انجمن نمایشگاهها با تأکید بر نقش راهبردی این صنعت در رشد صادرات غیرنفتی، اشتغالزایی نیروی انسانی، تعاملات اقتصادی و رونق تولید ملی، خاطرنشان کرد برگزاری نمایشگاههای توانمندیهای صادراتی یا همان اکسپو، یک راهکار منحصر به فرد برای گشودن دروازه بازارهای خارجی به روی تولیدکنندگان ایرانی محسوب میشود که امسال، با برنامهریزی انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، چندین مرکز استانی از جمله خوزستان، ارومیه، فارس، کرمانشاه، مشهد و زنجان، نمایشگاههای اکسپو را برگزار نموده یا در دست برگزاری دارند. وی افزود طرح برندسازی نمایشگاهها مبتنی بر آمایش سرزمینی نیز یکی دیگر از برنامههای جامع بوده که با هدف همافزایی امکانات موجود و تقویت ظرفیتهای درونزای مناطق مختلف کشور، تدوین شده و نمایشگاههای برند در مراکز مختلف کشور با رویکرد متفاوتی نسبت به سالهای گذشته برگزار شده یا خواهند شد؛ وی در این خصوص، به عنوان مثال، نمایشگاههای خرمای بوشهر، نفت خوزستان، فرش اصفهان، گردشگری فارس و چرم تبریز برشمرد و افزود تقریباً برای هر یک از مراکز نمایشگاهی در سراسر کشور، یک موضوع به عنوان برند مشخص شده و مراکز مختلف، با رویکردی همافزا، از نمایشگاههای برند سایر مراکز حمایت خواهند نمود.
جلیلی در ادامه، ضمن تشریح ساختار و مأموریتهای انجمن به عنوان یکی از تشکلهای مهم وابسته به اتاق بازرگانی ایران، گزارشی از فعالیتهای انجامشده طی 18 ماه گذشته ارائه داد. وی از جمله به ساماندهی و رتبهبندی مراکز و مجریان نمایشگاهی کشور؛ تأسیس دفتر مرکزی انجمن در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران؛ فعال نمودن شرکت صنعت نمایشگاهی جامع ایرانیان (صنجا)؛ پیگیری دریافت پروانه بهرهبرداری برای تمامی سایتهای نمایشگاهی کشور در حالی که تا قبل از آن هیچ سایتی پروانه بهرهبرداری نداشت؛ برگزاری کارگاههای آموزشی برای تمامی مدیران میانی شرکتهای استانی از جمله مدیران روابط عمومی، امور مالی، اداری و اجرایی؛ و برگزاری منظم جلسات مجامع انجمن در اتاق بازرگانی ایران اشاره نمود.
رئیس انجمن نمایشگاهها ادامه داد البته در کنار همهی این دستاوردها، ما نیازمند بازنگری در رویکرد دولت نسبت به صنعت نمایشگاهی کشور هستیم و همانطور که در اکثر کشورهای دنیا، تمام دستورالعملها و مجوزهای برگزاری رویدادها توسط اتاق بازرگانی صادر میشود، اتاق ایران هم به عنوان پارلمان بخش خصوصی، برای خروج صنعت نمایشگاهی از حکمرانی چندگانه توسط سازمانها و نهادهای مختلف تصمیمگیر در کشور، وارد عمل شود و نسبت به رفع موازیکاریها و موانع موجود در جهت رشد و اعتلای این صنعت اقدامات لازم را به عمل آورد.
جلیلی در پایان، اعلام کرد که انجمن به عنوان یک تشکل مهم اتاق بازرگانی آمادگی لازم جهت پیشبرد برنامههای نمایشگاهی اتاق و تحقق اهداف این نهاد از مسیر نمایشگاهها را دارد.
سپس، حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، ضمن استقبال از گزارش ارائهشده و ابراز خرسندی از فعالیتهای منسجم و هدفمند انجمن، بر اهمیت حضور پررنگتر بخش خصوصی در مدیریت صنعت نمایشگاهی کشور تأکید کرد و با درخواست انجمن مبنی بر اختصاص اعتبار لازم به منظور توسعه فعالیتهای آن موافقت نمود.
در ادامه این نشست، سایر اعضای هیئتمدیره انجمن نیز دیدگاههای خود را درباره نحوه واگذاری اختیارات نمایشگاهی از دولت به بخش خصوصی، تقویت هماهنگیهای استانی با اتاقهای بازرگانی و ایجاد یک نظام واحد نمایشگاهی مطرح کردند.
در پایان، طرفین بر تداوم همکاریهای مشترک میان اتاق بازرگانی ایران و انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران در مسیر تقویت زیرساختهای نمایشگاهی، توسعه دیپلماسی اقتصادی و حمایت از تشکلهای تخصصی تأکید کردند.
افزودن نظر جدید